Onko oikein julkaista lapsesta kuvia someen ilman tämän suostumusta? Kysymys tuntuu jakavan vanhempien mielipiteitä. Kuvien jakoon liittyy riskejä, joita moni vanhempi ei välttämättä tiedosta.
Nykymaailmassa moni on tottunut jakamaan elämäänsä somessa. Lapsen syntymä on yksi elämän merkittävimmistä tapahtumista. On ymmärrettävää, että jos on tottunut jakamaan intiimejäkin asioita, lapsen kuvien jakaminen tuntuu äkkiseltään yhtä luonnolliselta.
Monen vanhemman olisi kuitenkin hyvä pysähtyä miettimään, minkälaisia kuvia omasta lapsesta laittaa nettiin. Ideaalista olisi olla jakamatta kuvia, ennen kuin lapsi on sen ikäinen, että häneltä itseltään voi kysyä asiasta. Jos kuitenkin päättää laittaa kuvia, on hyvä käydä mielessään läpi edes muutama perusasia.
Jos kuvia on pakko laittaa, millaisia kuvia on fiksua jakaa ja millaisia ei?
Monesti näkee somessa kuvia, joiden kohdalla toivoo, että esimerkiksi lapsen luokkakaverit eivät kuvia tule koskaan näkemään, tai lapsi voi pahimmassa tapauksessa altistua kiusaamiselle. On tärkeää muistaa, että kukaan vanhempi ei tarkoituksella haluaisi tehdä mitään, mikä vahingoittaa hänen lastaan. Suurin osa kuvia postaavista vanhemmista ei luultavasti ole tullut ajatelleeksi, että asiassa olisi mitään ongelmaa.
Jotkut saattavat ajatella, että se on jokaisen oma asia mitä kukin tekee, eikä ulkopuolisilla ole oikeutta arvostella. Tällainen ajattelutapa kielii ihmisen omasta kapeakatseisuudesta. Nykypäivänä jokainen vähänkään ympäristöään seuraava tiedostaa riskit, joita vapaasti netissä ajelehtivat kuvat voivat aiheuttaa lyhyellä tai pitkällä aikavälillä. Sanonta “minkä kerran lataat nettiin, pysyy siellä aina” pitää täysin paikkansa.
Jotkut saattavat ajatella, että omalle sivulle postatut kuvat eivät koskaan voi päätyä muualle. Näin asia ei kuitenkaan ole. Jos tili on julkinen, kuka tahansa (ihminen tai botti) voi ladata kuvat ja levittää niitä minne tahansa. Ja vaikka tili ei olisi julkinen, sekään ei ole varma tae siitä, etteivätkö kuvat saattaisi päätyä muualle jakoon, varsinkin jos tilillä on paljon seuraajia.
Jotkut saattavat ajatella, että vaikka kuvat vuotaisivat nettiin, ei se “koko maailmaa kaataisi”. Asiaa tulee kuitenkin ajatella lapsen kannalta. Miltä lapsesta tuntuu, jos esimerkiksi hänen koulukaverinsa näkevät hänestä kuvia, jotka hänen omasta mielestään ovat jotenkin “noloja”? Lasta saatetaan kiusata asian takia. Kuvien vapaasta levittämisestä voi myös olla monenlaista muuta haittaa. Pahimmassa tapauksessa kuvia voidaan jopa käyttää selkeästi rikollisiin tarkoituksiin.
Kannattaa siis tarkkaan miettiä, millaisia kuvia lapsestaan nettiin laittaa, jos kokee, että jotain on pakko laittaa. Jokaisen kuvan kohdalla kannattaa miettiä, onko ok, jos juuri tämä kuva vuotaisi nettiin. Kuvat voi myös ottaa siten, että lasta ei niistä voi tunnistaa. Vain jos on varma, että kuvan leviäminen ei aiheuta mielipahaa tai ongelmia lapselle nyt tai myöhemmin, kannattaa painaa jakonappia.