Moni isä kokee, että lasten syntymän jälkeen omat sosiaaliset ympyrät ovat kuihtuneet lähes olemattomiin. Moni isä myös kärsii yksinäisyydestä.
Useat isät kokevat, että lasten syntymän jälkeen elämä pyörii pääosin perheen parissa ja varsinkin lapsettomien ystävien näkeminen jää kuin huomaamatta vähemmälle. Kun sitten tulee kohdalle se harvinaislaatuinen tilanne, että olisi oma tyhjä viikonloppu perheen ollessa muualla, ei olekaan ketään jolle voisi soittaa ja pyytää vaikkapa elokuviin ja lasilliselle.
Yksinäisyyttä on montaa eri lajia
Yksinäisyyttä on monenlaista. On vanhuksen yksinäisyyttä, kun suurin osa ystävistä on jo menehtynyt. On teini-ikäisen yhteiskunnassa paikkaansa etsivän nuoren ihmisen yksinäisyyttä. Tuoreen isän yksinäisyys on myös omanlaistaan yksinäisyyttä. Yhdistävä tekijä kaikissa yksinäisyyden muodoissa on, että ihminen kokee kaipaavansa toisten ihmisten seuraa.
Vanhemmaksi tulo muuttaa ystävyyksiä
Usein vanhemmaksi tulon jälkeen ystävyyksien koetaan jakautuvan ikään kuin kolmeen peruskategoriaan: on ystäviä, joilla on lapsia ja ystäviä, joilla ei lapsia ole. Kolmas kategoria ovat ystävät, joiden kanssa ollaan ystäviä ensisijaisesti siksi, koska heidät on tuntenut lapsuudesta asti.
Perheellisillä ystävillä on usein sama ongelma kuin itselläkin: heidän aikansa on usein kortilla eikä ole helppoa sopia yhteisiä tapaamisia. Jos haluaa viettää aikaa lapsettomien ystävien kanssa, heillä aikaa olisi paremmin, mutta jos ei ole oman perhekeskeisen aikataulun takia heitä paljon ehtinyt tavata, ei ehkä tunnu luontevalta pyytää heitä lyhyellä aikataululla vaikkapa elokuviin, kun itse on joutunut monta kertaa kieltäytymään vastaavista pyynnöistä.
Lapsettomat ystävät saattavat usein kokea, että yhteisiä puheenaiheita ei enää välttämättä ole niin paljon sen jälkeen, kun ystävälle on syntynyt lapsia. Keskustelunaiheet saattavat pyöriä pääosin lasten asioissa, joihin lapsettoman ei ole niin helppoa samaistua. Pikkuhiljaa saatetaan alkaa etääntymään, jos koetaan, että yhdistäviä tekijöitä ei enää ole niin paljon.
Ystävyyksiä tulee ylläpitää jos haluaa niiden säilyvän
Ystävyyden ovat kuin mikä tahansa muu toimiakseen huoltoa vaativa asia. Ystävyys ei säily raikkaana itsekseen vaan sitä tulee vaalia ja ylläpitää. Vaikka ei joka hetki olisi tunnetta, että kaipaa ystävien seuraa, on heihin hyvä pitää yhteyttä ainakin silloin tällöin, jos aikeena ei ole luopua heistä kokonaan. Jos yhteyttä on pitänyt edes jonkin verran, on paljon helpompi soittaa ystävälle sillä hetkellä, kun tarvitsee tukea tai vain mukavaa seuraa harvinaisena vapaailtana.
Lähde: Today’s Parent
Teksti: Sonja